Firma » Biznes
Wywiad - Paweł Kaczmarek - Dyrektor Działu Technicznego TÜV NORD Polska
|  | 
| Zobacz więcej zdjęć » | 
P.  K. - Jednym z najciekawszych  projektów, który obecnie prowadzimy, jest  realizacja kontraktu odbioru rurociągów na terminalu LNG w Świnoujściu.  
Rurociągi te służą do transportu gazu skroplonego z gazowców -  czyli specjalnych statków transportowych - do zbiorników magazynowych.  Naszym zadaniem w tym projekcie jest kontrola czy te rurociągi są  wykonane zgodnie z przepisami norm i dyrektyw europejskich, które  obowiązują w Polsce - kraju członkowskim Unii Europejskiej.
Występujemy  w tym zleceniu jako Jednostka Notyfikowana, czyli potwierdzamy zgodność  z dyrektywą dotyczącą urządzeń ciśnieniowych i nanosimy znak CE na całe  urządzenie.
Łączna długość rurociągów wynosi ok. 13 km. Jest to o  tyle ciekawy projekt, że jest to największa tego typu realizacja w  Polsce i Europie oraz pierwsza w regionie Morza Bałtyckiego. Umowę  podpisaliśmy z włoskim konsorcjum SAIPEM - liderem w branży, budującym  gazociąg w Świnoujściu na zlecenie spółki Polskiego LNG. W całym  projekcie, oprócz rurociągów, są inne urządzenia ciśnieniowe, które  odbiera Transportowy Dozór Techniczny.
D. M. - Brzmi ciekawie, zwłaszcza biorąc pod uwagę znaczenie inwestycji dla Polski.
Tak,  ten projekt jest dla nas bardzo ważny również dlatego, że jest  inwestycją strategiczną dla Polski. Unikatowość wynika stąd, że  pojemność gazu, która może być magazynowana w zbiornikach stanowi mniej  więcej 30% ogólnego zapotrzebowania Polski. Wiele mówi się teraz o  zagwarantowaniu bezpieczeństwa energetycznego Polski - jest to cel  strategiczny i właściwie patrząc na parametry tego projektu, w którym  uczestniczymy, możemy stwierdzić, że inwestycja ta realizuje w pełni  plan dywersyfikacji źródeł i dróg dostaw gazu ziemnego.
Projekt  ten ma bardzo istotne znaczenie nie tylko dla Polski ale i świata.  Podpisane są już pierwsze umowy na dostawę gazu z Kataru, a kolejne ze  Stanów Zjednoczonych są w fazie negocjacji.
D. M. - Jakie są poszczególne etapy tego projektu ?
Projekt rozpoczęliśmy pod koniec ubiegłego roku, a usługi, jakie świadczymy to:
- zatwierdzenie dokumentacji projektowej, tzn. rysunków i obliczeń,
- odbiór rurociągów u producentów, którzy prefabrykują rury do tego rurociągu,
- nadzór i kontrola montażu na miejscu w Świnoujściu,
- odbiór końcowy i próby ciśnieniowe.
Po  zakończeniu ww. prac przeprowadzamy ocenę zgodności z Dyrektywą  97/23/WE i normami, a efektem końcowym będzie naniesienie znaku CE z  numerem naszej Jednostki Notyfikowanej TÜV NORD na urządzenie.
D. M. - Jaki jest czas realizacji przedsięwzięcia, jeżeli chodzi o prace TNP w tym projekcie?
Główne prace chcemy zrealizować do końca tego roku, ale sam odbiór inwestycji ma nastąpić w czerwcu 2014 roku.
D. M. - Ilu pracowników z naszej strony będzie realizowało zlecenie?
Specjalnie  dla tego Projektu powołaliśmy zespół ekspertów, składający się z  Project Managera (Kierownik Sekcji Odbiorów Technicznych - Mariusz  Pacholarz) i grupy Rzeczoznawców, Inspektorów, wykonujących poszczególne  prace w projekcie.
Zadanie będzie realizowało równolegle średnio  4 – 5 osób. Poza tymi osobami w realizacji projektu uczestniczy również  nasza centrala w Hamburgu w zakresie zatwierdzenia projektu.  Specjaliści od rurociągów sprawdzają czy rurociąg został dobrze  zaprojektowany i czy spełnia wymagania wytrzymałościowe.
Dodam, że zakres prac na budowie i montażu obejmuje:
- kontrolę spawania i materiałów,
- sprawdzenie uprawnień spawaczy i kwalifikowanie technologii spawania,
- nadzór nad prowadzeniem badań mechanicznych i nieniszczących.
Jest  to ciekawe, ponieważ mamy tu do czynienia  z rurociągami o dużych  średnicach rzędu 500 – 700 mm, stosuje się stale nierdzewne  austenityczne, których zadaniem będzie transport gazu skroplonego o  temperaturze w granicach minus 170°C. Podczas skraplania gazu ziemnego  jego objętość redukuje się aż 630 razy.
Zbiorniki LNG, do których  transportuje się skroplony gaz mają 42 metry wysokości i 80 metrów  średnicy każdy. Już same te gabaryty robią wrażenie.
D. M. - I świadczą o randze inwestycji i projektu. Dziękuję za rozmowę 
TUV NORD Polska
więcej informacji z TUV NORD POLSKA (press box)    
    	
 
                     
                 Jak projektować przestrzenie biurowe wspierające neuroróżnorodność?
						Jak projektować przestrzenie biurowe wspierające neuroróżnorodność?			 Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii
						Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii			
Komentarze (0)