Społeczeństwo » Społeczeństwo

Pokolenie Z chce działać na rzecz cyrkularności

Pokolenie Z chce działać na rzecz cyrkularności
Zobacz więcej zdjęć »
Konsumenci z pokolenia Z aktywnie poszukują możliwości włączenia się w gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ), stawiając centrom handlowym konkretne wymagania – wynika z badania ASM solutions[1] przeprowadzonego na zlecenie NEPI Rockcastle z okazji Tygodnia Cyrkularnego.

Największe oczekiwania dotyczą praktycznych rozwiązań umożliwiających odpowiedzialne zakupy i postkonsumpcję, takich jak punkty zbiórki zużytej odzieży i opakowań oraz strefy naprawy elektroniki i ubrań. Jednocześnie, młodzi konsumenci są coraz bardziej czujni, a podejrzenie greenwashingu jest wystarczającym powodem do rezygnacji z zakupu.

 

Tydzień Cyrkularny, zwany też Tygodniem Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ), z ang. Circular Week, to międzynarodowa seria wydarzeń i inicjatyw poświęconych tematyce gospodarki cyrkularnej i zrównoważonego rozwoju, które mają miejsce w całej Europie. W Polsce w dniach 3-7 listopada 2025 roku odbywa się ósma edycja wydarzenia. Do promowania GOZ po raz kolejny włącza się NEPI Rockcastle, sprawdzając podejście pokolenia Z do cyrkularnych rozwiązań w centrach handlowych.

 

Liczy się akcja: praktyczne działania centrów handlowych

 

Pokolenie Z stawia na usługi, a nie banery. Nie chodzi im o deklaracje, a realny wpływ. W badaniu największym zainteresowaniem co do zapotrzebowania na konkretne usługi, które pozwalają praktycznie wesprzeć gospodarkę obiegu zamkniętego, młodzi wymieniają:

  •  
    • Bezpłatne strefy wymiany ubrań, książek (swap party) - 59,1%
    • Punkty zbiórki odzieży lub opakowań (z opcją zniżki) - 57,8%
    • Strefy naprawy (krawiec, serwis elektroniki) są równie pożądane 55,1%).

„Jednym z priorytetów dla pokolenia Z jest funkcjonalność. Dostrzegamy to, bo edukacją konsumentów i inspirowaniem ich do zmiany nawyków na bardziej prośrodowiskowe zajmujemy się od kilku lat. I to, że właśnie zbiórki i punkty napraw mają dla tej grupy większe znaczenie niż same przestrzenie edukacyjne, doceniamy i cieszymy się, że trafiamy w ich oczekiwania, organizując m.in. warsztaty upcyklingowe z customizacji ubrań” mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability z NEPI Rockcastle.

 

Zero tolerancji dla fałszu: wymóg transparentności marek

 

Analiza wyników badania pozwala na stwierdzenie, że Gen Z nie daje kredytu zaufania markom. Jeśli młodzi w wieku 17-29 lat mają podejrzenie, że marka stosuje greenwashing, rezygnują z zakupu, nawet jeśli cena jest atrakcyjna. Takie zachowanie deklaruje 36,6% respondentów.

 

Młodzi ufają tylko markom, które udostępniają szczegółowe i weryfikowalne informacje o pochodzeniu produktów (np. łańcuch dostaw). Dla nich to już jest wymóg, a nie opcja (43,3% z nich zgadza się lub zdecydowanie zgadza się z tym stwierdzeniem).

Wbrew stereotypom, tylko niewielki odsetek (10,6%) przyznaje, że kupuje, "nie patrząc w ogóle na kwestie greenwashingowe czy GOZ". Komunikaty związane z cyrkularnością są brane przez zetki pod uwagę, a certyfikowane "zielone metki" mają dla nich znaczenie – 34,3 % zdecydowanie wybiera markę, która aktywnie komunikuje swoje działania w tym obszarze, np. poprzez zbiórki surowców, proponowanie naprawy.

 

Otwarta komunikacja i zachęcanie do zmiany

 

Jeśli chodzi o zaangażowanie pokolenia Z w rozwiązania cyrkularne czy zachęcanie ich do zmiany nawyków liczy się język, który ma im dawać możliwość aktywnego wyboru. Komunikacja skierowana do nich powinna podkreślać, że wybór marki angażującej się w GOZ jest wyrazem świadomej decyzji spójnej z ich wartościami.

 

„Młodzi ludzie lubią konkrety. Dlatego proponujemy realne działania, którym towarzyszy transparentna komunikacja poparta danymi, zapraszamy ich do udziału w akcjach, a potem możemy podzielić się faktami, liczbami, tak jak np. w przypadku zbiórek w ramach akcji „Dobre Rzeczy”, gdzie zebraliśmy blisko 20 ton tekstyliów i wsparliśmy Fundację Avalon” dodaje Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability z NEPI Rockcastle.

 

NEPI Rockcastle od lat podejmuje inicjatywy, które budują świadomość o cyrkularności oraz wspierają jej rozwój. W ostatnich latach były to m.in. 3 edycje Przewodnika Cyrkularnego, które promowały rozwiązania GOZ dostępne powszechnie i w centrach handlowych należących do Grupy, zbiórka tekstyliów „Dobre Rzeczy”, akcja „Śmiecioodpowiedzialni”, warsztaty z woskowijek czy upcyklingowe z szycia toreb z banerow reklamowych.

 

Przewodniki cyrkularne można pobrać i obejrzeć na: https://dontbeplastic.com/#przewodnik

 

 

***

O NEPI Rockcastle

NEPI Rockcastle to trzecia co do wielkości notowana na giełdzie spółka z branży nieruchomości handlowych w Europie pod względem wartości portfela inwestycyjnego oraz największy właściciel, operator i deweloper centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Portfel firmy o wartości około 8 miliardów euro obejmuje osiem krajów Europy Środkowo-Wschodniej i 60 nieruchomości handlowych. Firma jest liderem rynku w Rumunii i w Polsce (dwa największe rynki NEPI Rockcastle) oraz posiada centra handlowe w Bułgarii, Węgrzech, Słowacji, Chorwacji, Czechach i Litwie.

 

Rozwój NEPI Rockcastle zasilany jest przez program rozwoju (aktualny portfel projektów wynosi 788 milionów euro łącznych inwestycji), wspierany przez przejęcia o wysokiej wartości. Największe przejęcia to Magnolia Park Shopping Centre we Wrocławiu, Polska, we wrześniu 2024 roku oraz Silesia City Center w Katowicach, Polska, w grudniu 2024 roku.

 

NEPI Rockcastle posiada dwie kluczowe przewagi strategiczne – unikalne portfolio przestrzeni handlowej na terenie CEE zgromadzone przez ostatnie 15 lat oraz zespół ponad 600 osób, który wnosi niezbędną lokalną branżową. Firma jest także członkiem Europejskiej Rady Miejsc Handlowych (ECSP), Amerykańskiej Rady Budownictwa Zielonego (USGBC) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Nieruchomości Publicznych (EPRA).

 

W Polsce NEPI Rockcastle jest właścicielem szesnastu galerii handlowych: GALERIA WARMIŃSKA OLSZTYN, AURA CENTRUM OLSZTYNA, ALFA BIAŁYSTOK, GALERIA WOŁOMIN, GALERIA TOMASZÓW, FOCUS MALL PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, FOCUS MALL ZIELONA GÓRA, CH KAROLINKA OPOLE, SOLARIS CENTER OPOLE, CH PLATAN ZABRZE, CH POGORIA DĄBROWA GÓRNICZA, BONARKA KRAKÓW, FORUM GDAŃSK, GALERIA COPERNICUS w TORUNIU, MAGNOLIA PARK we WROCŁAWIU oraz SILESIA CITY CENTER w KATOWICACH.



[1] Badanie omnibusowe zrealizowane w dniu 26.10.2025 przez agencję ASM solutions. N=254 w wieku 17-29 lat



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

isalamacha@corevalues.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »