Firma » Finanse
Masz dobrze działający biznes, ale zastanawiasz się gdzie właściwie podziały się Twoje pieniądze?
|  | 
| Zobacz więcej zdjęć » | 
W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorstwa walczą o przetrwanie i rozwój w konkurencyjnym środowisku, kontrola wydatków w szerokim tego słowa znaczeniu, staje się kluczowym elementem sukcesu. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, gdzie uciekają pieniądze w ich firmach. Przedsiębiorcy tak bardzo skupiają swoją uwagę na tym jak zarobić pieniądze, że często tracą czujność i nie wiedzą co się dzieje z nimi, gdy już je zarobią. Może to kogoś dziwić, ale z moich doświadczeń i obserwacji wynika, że nie jest to wcale taka rzadka przypadłość – zauważa Elżbieta Sobów, po czym dodaje: Pieniądze mamy nie tylko dlatego, że je zarabiamy, ale również dlatego, że mądrze je potem wydajemy i kontrolujemy to co się z nimi dzieje. Najważniejsze jest żebyśmy zrozumieli, że pieniądze to nie tylko liczba na naszym rachunku bankowym, to także należności, zobowiązania, zapas w magazynie, faktury, które wystawiamy i te które otrzymujemy. To są cały czas te same pieniądze - tylko w innej formie.
Oto najczęstsze źródła wycieków finansowych, które mogą poważnie obciążyć budżet każdej firmy
Zacznijmy od ekonomicznie nieuzasadnionych kosztów. Zdarza się, że podejmujemy decyzje o zakupie kolejnego samochodu, wyposażenia tylko po to by obniżyć podatki. Tracimy jednak z oczu fakt, że owszem podatek zapłacimy mniejszy o 12%, 32 % lub 9% wartości zakupu (w zależności jaką formę opodatkowania mamy), ale pozostałą część dołożymy z naszych środków. Zakupów dokonuje się wtedy, gdy są one potrzebne w firmie do wykonania konkretnych zadań, nie po to by obniżyć podatki. Zła polityka windykacyjna lub jej brak – to kolejny grzech małych i średnich przedsiębiorców. Należności są monitorowane rzadko lub wcale, nie wysyła się wezwań do zapłaty z obawy o to, że klient się obrazi. Jeśli już dochodzi do windykacji okazuje się, że nie mamy kompletu dokumentów, które są niezbędne do odzyskania pieniędzy. Często nie mamy żadnych zabezpieczeń w przypadku dużych należności.
Kolejny ważny temat to brak kontroli magazynów oraz nadmierne zapasy. Zerwane łańcuchy dostaw po Covid-19 wywarły presję zwiększenia zapasów z obawy o nieterminowe dostawy. To spowodowało zaopatrywanie się w magazynach ponad miarę i w wysokich cenach, do tego chodzi koszt przechowywania zapasów oraz możliwość utraty ich przydatności - dodaje Elżbieta Sobów.
Jak  temu zaradzić mając na uwadze, że przedsiębiorca ma przecież tyle  zadań, obowiązków, ciągle gonią go terminy? Najważniejsze to: ustalić  proste procedury, a potem konsekwentnie je stosować, wymagać tego od  pracowników, ustalić limity wydatków. Jeśli podejmujemy decyzję o  większym wydatku - dokładnie policzyć ile to kosztuje i jaką korzyść  przyniesie ten wydatek. Wprowadzić limity kredytów kupieckich i ich  przestrzegać, rzetelnie prowadzić dokumentację, która w razie potrzeby  pomoże przy windykacji zaległych należności. Ustalić limity stanów  magazynowych, przeprowadzać regularne inwentaryzacje, po to by znać  faktyczny stan i wartość naszych zapasów. To takie podstawowe BHP  mądrego kontrolowania naszych pieniędzy– radzi Elżbieta Sobów, właścicielka biura rachunkowego Pro Consilio.
Elżbieta  Sobów - Ekonomistka i strateg, kobieta przedsiębiorcza, kreatywna i z  pasją, praktyk biznesu. Ma ponad trzydziestoletnie doświadczenie  zawodowe z zakresu finansów, rachunkowości i podatków. Analityczny  umysł, genialny strateg, ogromna wiedza i doświadczenie, które zdobyła  pełniąc stanowiska głównego księgowego w firmach handlowych, usługowych i  produkcyjnych, oraz pełniąc funkcję dyrektora finansowego w spółce  Animex Grupa Drobiarska SA oddział w Grodkowie. Doktor nauk  ekonomicznych w zakresie nauk ekonomicznych z dyscypliny finanse.  Ukończone Niestacjonarne Studia Doktoranckie na Uniwersytecie  Ekonomicznym we Wrocławiu, Wydział Zarządzania, Informatyki i Finansów,  Kierunek Finanse i Rachunkowość. Posiada Certyfikat Ministerstwa  Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nr  14379/2006, uzyskany po złożeniu państwowego egzaminu przed Komisją  Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów. Ukończyła szereg  szkoleń z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku  dochodowego od osób prawnych, podatku VAT, przepisów prawa pracy,  ubezpieczeń społecznych, które były realizowane przez uprawnione  jednostki szkoleniowe. Obecnie prezes zarządu i udziałowiec Pro Consilio  Sp. z o.o. oraz Amper S.I. Sp. z o.o., a także dyrektor finansowa  Fundacji LBC.    
    	
| Nadesłał:
            ormanaanetaa@gmail.com | 
 Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii
						Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii			 Zyxel Networks prezentuje bezhasłowe logowanie i zabezpieczenia oparte na sztucznej inteligencji
						Zyxel Networks prezentuje bezhasłowe logowanie i zabezpieczenia oparte na sztucznej inteligencji			 MODA PYTA O TOŻSAMOŚĆ I KORZENIE. FINALIŚCI KONKURSU ZŁOTA NITKA 2025 WYBRANI
						MODA PYTA O TOŻSAMOŚĆ I KORZENIE. FINALIŚCI KONKURSU ZŁOTA NITKA 2025 WYBRANI			
Komentarze (0)