Motoryzacja » Samochody
Kultowe Volvo PV444
|  | 
| Zobacz więcej zdjęć » | 
Łącznie sprzedano ponad 200 tysięcy egzemplarzy  tego modelu na całym świecie. W niektórych momentach na PV 444 klienci  musieli czekać nawet rok.
Królewskie przyjęcie
Podczas  gdy na świecie toczyła się II Wojna Światowa, Volvo starało się patrzeć  w przyszłość – na pokój, który wkrótce miał nadejść. 1 września 1944 roku szwedzki koncern motoryzacyjny, aby uświetnić  obchody 18-lecia swojej działalności, zorganizował wielką wystawę w nowo wybudowanej Royal Tennis Hall w Sztokholmie. Odwiedzający mieli okazję  zobaczyć na własne oczy największe osiągnięcia i wynalazki motoryzacyjne  Volvo. Gwoździem programu były dwa nowe modele Volvo: PV 60 i PV 444,  nazwane w magazynie klienckim „Ratten” – „gołębiami pokoju Volvo”. Ale to PV 444 wywołało największy zachwyt i podziw zgromadzonych w Royal Tennis Hall, pomimo, że był to wyłącznie prototyp, którego nie można było nawet uruchomić.
W  prezentacji wzięło udział wielu znamienitych gości, m.in.: Premier Per  Albin Hansson, Książę Gustaf Adolf, Książęta Carl i Eugen oraz Książę  Carl Johan – wuj Króla Karola XVI Gustawa. Na zewnątrz budynku, wzdłuż  Lidingövägen, przez 10 dni trwania wystawy wiły się kolejki chętnych do  zobaczenia PV 444. Magnesem okazała się loteria, w której główną nagrodą  było nowe auto. Pomimo, że bilety wstępu na wystawę dla osób  posiadających abonament telefoniczny w Sztokholmie były darmowe, wielu z  nich dobrowolnie uiszczało opłatę za wejście, w wysokości 1 korony.  Volvo cały dochód ze sprzedaży biletów przekazało później na rzecz  Czerwonego Krzyża. Wrześniową wystawę w Sztokholmie odwiedziło łącznie  prawie 150 tys. osób.
Solidność i bezpieczeństwo
Prototyp  PV 444 zaprezentowany w Royal Tennis Hall był efektem prac, które  trwały jedynie kilka lat. Przez ten czas 40 projektantów opracowywało i  udoskonalało projekt. Na początku, w marcu 1944 roku, powstał drewniany  model PV 444 o rzeczywistych rozmiarach. Pomalowano go na czarno, a  srebrną farbą wyrysowano miejsca na okna. Taki oto projekt  zaprezentowano założycielom Volvo – Assarowi Gabrielssonowi i Gustafowi  Larsonowi, którzy w krótkim czasie podjęli decyzje o produkcji auta,  która stała się przełomowym momentem w historii Volvo.
Już po  zakończeniu wrześniowej wystawy Volvo podpisało aż 2300 umów sprzedaży  nowego PV 444. Jednak minęło jeszcze trochę czasu zanim samochody  zostały dostarczone nabywcom. Przez 3 lata, w trosce o bezpieczeństwo  swoich klientów, Volvo poddawało nowy model ciężkim próbom i dopiero 3  lutego 1947 roku pierwszy samochód otrzymał pełną akceptację. Miesiąc  później rozpoczęto produkcję.
Volvo PV 444 było nie tylko  solidnym, lecz także bardzo bezpiecznym autem. Jako pierwsze na świecie  miało pasy bezpieczeństwa, klejoną przednią szybę i spryskiwacze. W  aucie zastosowano nowoczesny, czterocylindrowy silnik górnozaworowy. W  tamtych czasach wiele aut nadal korzystało z mniej wydajnych jednostek  dolnozaworowych. Silnik miał pojemność 1.4 litra. Jego pierwsza  wersja miała moc 40 KM. Cena auta wynosiła 4800 koron. Każdy z modeli,  określonych literą „A”, był pomalowany czarną farbą celulozową,  natomiast metalowe części wewnątrz samochodu utrzymane zostały w  kolorystyce jasnozielonej.
Rekordowa sprzedaż
Magazyn  „Ratten” napisał, że PV 444 „uczyni społeczeństwo w Szwecji szczęśliwe,  a kiedy nastanie pokój również uszczęśliwi inne społeczeństwa poza  granicami kraju”. Przepowiednia się spełniła. Volvo z PV 444 weszło na  najważniejszy rynek eksportowy – Stany Zjednoczone. 15 sierpnia 1955  roku pierwsza próbna dostawa samochodów przybyła do Los Angeles. Rok  później Volvo zajęło drugie miejsce wśród marek importowanych do  Kalifornii.
Pierwotnie zamiarem Volvo było wyprodukowanie 8000 PV  444. Było to dość odważne założenie, ponieważ nigdy wcześniej szwedzki  koncern nie stworzył więcej niż 2000 samochodów. Jednak z PV 444  trafiono w dziesiątkę. W 1958 roku wyprodukowano niemal 200 000 tych  aut. Jeśli uwzględnić zmodernizowane PV 544, które było produkowane do  października 1965 roku, łącznie wyprodukowano 440 000 samochodów, z  czego 160 000 z nich zostało eksportowanych, a 280 000 sprzedanych w  Szwecji.    
    	
| Nadesłał:
            JK PR | 
 Na przekór masowości. Co o współczesnym designie mówi debiut MOTE podczas Warsaw Home & Contract
						Na przekór masowości. Co o współczesnym designie mówi debiut MOTE podczas Warsaw Home & Contract			 ROSNĄCA PODAŻ – CHĘTNYCH MNIEJ.  WYNIKI RAPORTU „PIERWOTNY RYNEK MIESZKANIOWY W ŁODZI 2025”
						ROSNĄCA PODAŻ – CHĘTNYCH MNIEJ.  WYNIKI RAPORTU „PIERWOTNY RYNEK MIESZKANIOWY W ŁODZI 2025”			 BLACK WEEKS w Komforcie. Rabaty do -30% na łazienki, podłogi, drzwi i kuchnie
						BLACK WEEKS w Komforcie. Rabaty do -30% na łazienki, podłogi, drzwi i kuchnie			
Komentarze (0)