Zdrowie » Ciało
Każdego roku rak płuca zabija 23 tysiące Polaków
Poprawa  wyleczalności o 1% oznacza uratowanie życia 230 osób. Ta świadomość, w  połączeniu z wiedzą o ogromnym postępie medycyny w ostatnich latach,  były przesłankami decyzji o przeprowadzeniu dokładnej diagnozy  aktualnego stanu walki z rakiem płuca w Polsce oraz zaproponowaniu  działań, które ten stan mogą poprawić. „Strategia Walki z Rakiem Płuca”  jest pierwszą dziedzinową aplikacją koncepcji zawartych w generalnej  „Strategii Walki z Rakiem w Polsce 2015-2024”. W liście skierowanym do  Ministra Zdrowia autorzy „Strategii” podkreślają, że dokument ten  stanowi wstęp do dyskusji i rozpoczęcia intensywnych działań budujących  efektywny system opieki nad chorymi na raka płuca w Polsce.
   Pierwsza część „Strategii Walki z Rakiem Płuca” zawiera szczegółową  ocenę aktualnego stanu walki z rakiem płuca w Polsce. Obejmuje ona dane  epidemiologiczne, demograficzne i ekonomiczne. Dane pozyskane z  Narodowego Funduszu Zdrowia pozwoliły na drobiazgową identyfikację  diagnostyczno-terapeutycznej ścieżki pacjenta w różnych regionach  Polski, z uwzględnieniem wszystkich technik diagnostycznych i  technologii medycznych. Pozwoliło to na zdefiniowanie najważniejszych  niedoborów w systemie opieki nad pacjentem, do których należą w  szczególności:
- zbyt mały zakres i niewystarczające finansowanie działań zmniejszających narażenie na palenie tytoniu
- zbyt późne rozpoznawanie raka płuca
- ograniczony dostęp do nowoczesnej diagnostyki obrazowej
- niewystarczająca dostępność kompleksowej diagnostyki patomorfologicznej i genetycznej
- brak kryteriów jakości i mechanizmów jej monitorowania w diagnostyce i terapii
- brak koordynacji, rozproszenie i przewlekłość procesu diagnostycznego i terapeutycznego
- utrudniony dostęp do innowacyjnych leków przeciwnowotworowych
- brak odpowiedniego doświadczenia i wyposażenia części jednostek prowadzących leczenie.
Druga część „Strategii Walki z Rakiem Płuca” zawiera Plan wdrożeniowy, w tym 5 celów szczegółowych i 12 działań, które razem mają doprowadzić do osiągnięcia głównego celu „Strategii”, jakim jest zmniejszenie umieralności spowodowanej rakiem płuca i poprawa jakości życia chorych.
Cele szczegółowe i działania:
1. Ograniczenie występowania i wpływu czynników ryzyka raka płuca (profilaktyka pierwotna).
a.  Pełne wprowadzenie przepisów Dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych  (2014/40/UE) oraz Ramowej Konwencji WHO o ograniczeniu użycia tytoniu
  b. Wypracowanie skutecznych narzędzi utrzymania wysokiej jakości badań okresowych
  c. Ograniczenie narażenia na środowiskowe czynniki rakotwórcze wynikające z działalności człowieka
  d. Objęcie poradnictwem osób obciążonych ryzykiem wystąpienia raka płuca, w tym tworzenie i wspieranie poradni pomocy palący 
2. Poprawa jakości i skuteczności diagnostyki raka płuca
a. Opracowanie i przetestowanie w formie pilotażu optymalnego modelu organizacji diagnostyki raka płuca (koncepcja Kompleksowej Diagnostyki Raka Płuca)
b. Wypracowanie i upowszechnienie wytycznych postępowania w diagnostyce raka płuca
c. Poprawa jakości diagnostyki patomorfologicznej (tj. cytologicznej i histopatologicznej) i molekularnej raka płuca
3. Poprawa jakości i skuteczności leczenia raka płuca
a. Opracowanie i przetestowanie w formie pilotażu optymalnego modelu organizacji leczenia raka płuca (koncepcja Kompleksowego Leczenia Raka Płuca)
b. Wypracowanie i upowszechnienie wytycznych w zakresie leczenia raka płuca
c. Rozwój opieki paliatywnej i hospicyjnej
4. Rozwój wiedzy i kompetencji w zakresie zwalczania raka płuca
a. Rozwój wiedzy z zakresu epidemiologii raka płuca w Polsce
b. Rozwój systemu rejestracji nowotworów
| Nadesłał:
            Serwis_Newsrm.tv | 
 Na przekór masowości. Co o współczesnym designie mówi debiut MOTE podczas Warsaw Home & Contract
						Na przekór masowości. Co o współczesnym designie mówi debiut MOTE podczas Warsaw Home & Contract			 ROSNĄCA PODAŻ – CHĘTNYCH MNIEJ.  WYNIKI RAPORTU „PIERWOTNY RYNEK MIESZKANIOWY W ŁODZI 2025”
						ROSNĄCA PODAŻ – CHĘTNYCH MNIEJ.  WYNIKI RAPORTU „PIERWOTNY RYNEK MIESZKANIOWY W ŁODZI 2025”			 BLACK WEEKS w Komforcie. Rabaty do -30% na łazienki, podłogi, drzwi i kuchnie
						BLACK WEEKS w Komforcie. Rabaty do -30% na łazienki, podłogi, drzwi i kuchnie			 Komfort bierze listopadowe wyprzedaże w swoje ręce  – od koncepcji po realizację z AI
						Komfort bierze listopadowe wyprzedaże w swoje ręce  – od koncepcji po realizację z AI			 AkzoNobel zwiększa rentowność w III kwartale do 15,1%
						AkzoNobel zwiększa rentowność w III kwartale do 15,1%			
Komentarze (0)