Motoryzacja » Samochody
Jak bezpiecznie przewieźć rower na majówkę?
|  | 
| Zobacz więcej zdjęć » | 
Transport roweru może okazać się problematyczny, co więcej nawet  niezgodny z prawem. Oczywiście najprościej  zapakować jednoślad do  bagażnika, jednak takie rozwiązanie wymaga złożenia oparć tylnej kanapy,  a więc znacząco ogranicza możliwości przewozowe samochodu. W dodatku  konieczne jest również przynajmniej zdjęcie kół z roweru. Jeżeli  podróżujemy samodzielnie lub we dwójkę, przewożenie roweru w bagażniku  może być jedną z opcji. Jeśli mamy więcej pasażerów, niezbędne okaże się zaopatrzenie auta w odpowiedni bagażnik.  Poza tym nie zapominajmy, że przewożąc rower w środku auta ryzykujemy  zabrudzeniem lub niekiedy nawet mechanicznym zniszczeniem plastikowych  elementów. 
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów bagażników  rowerowych, które z łatwością dopasujemy do każdego rodzaju samochodu.  Można spotkać nawet z konstrukcje, które są montowane do koła zapasowego  na klapie bagażnika samochodu terenowego. 
–  Wśród  dostępnych rodzajów bagażników rowerowych dużą popularnością  cieszą się te montowane na haku holowniczym. Problem polega na tym, że w  myśl polskich przepisów są one nielegalne, ponieważ najczęściej  zasłaniają tablicę rejestracyjną. Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie  przewiduje natomiast możliwości czasowego demontażu tablicy w celu  umieszczenia jej na bagażniku rowerowym. Nie ma także legalnej opcji  wydania dodatkowej, trzeciej tablicy rejestracyjnej. Możemy jedynie  liczyć na pobłażliwość funkcjonariuszy. To kuriozalna sytuacja, która  występuje jedynie w naszym kraju – tłumaczy Daniel Bień, ekspert Motointegrator.pl.
Zdecydowanie najbardziej uniwersalny sposób przewożenia roweru to bagażnik dachowy – uchwyty mocowane są do poprzecznych belek. W  tym przypadku musimy pamiętać o ograniczonej nośności dachu (około 50  kg), oraz o tym, że samochód z rowerami na dachu ma ponad 2 metry  wysokości. Podczas większych dystansów nie bez znaczenia będzie również  zwiększony opór aerodynamiczny i związane z nim większe zapotrzebowanie  na paliwo. 
Jakie alternatywy mamy? Pozostają  nam bagażniki montowane na tylnej klapie samochodu. Są tańsze niż te  platformy na hak, jednak sprawdzą się najlepiej tylko przypadku  samochodów typu hatchback lub kombi. Dzięki stelażowej konstrukcji,  pasom i wspornikom można łatwo dopasować je do większości samochodów.  Mają jednak ograniczony udźwig, a w zakrętach i na nierównej nawierzchni  masa rowerów znacząco oddziałuje na pokrywę bagażnika, co nie najlepiej  odbija się na kondycji klapy. 
Z rowerami zamontowanymi na  samochodzie – niezależnie od typu bagażnika, na jaki się zdecydujemy –  powinniśmy poruszać się bardziej zachowawczo, zarówno w kwestii  prędkości, jak i gwałtownych manewrów. Pamiętajmy, aby co pewien czas  sprawdzić, czy rowey nie poluzowały się na zaczepach. To zdarza się  często, szczególnie w przypadku bagażników montowanych na klapie. 
Wybierając  bagażnik, powinniśmy przede wszystkim pamiętać, że najtańsze modele  nieznanych producentów to ryzyko dla samochodu i przewożonego roweru.  Podczas wyboru warto zwrócić uwagę na wygodę i szybkość montażu roweru  na bagażniku oraz samego bagażnika. Gwarantują je opatentowane  rozwiązania oferowane przez markowych producentów np. możliwość  odchylenia platformy zamontowanej na haku w celu dostania się do  bagażnika. Fakt, takie bagażniki będą kosztować więcej, ale nieco wyższy  wydatek z pewnością docenimy podczas ich użytkowania.     
    	
| Nadesłał:
            Motointegrator PR | 
 Jak projektować przestrzenie biurowe wspierające neuroróżnorodność?
						Jak projektować przestrzenie biurowe wspierające neuroróżnorodność?			 Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii
						Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii			
Komentarze (0)