Motoryzacja » Transport
Co spowoduje, że nie zapłacisz kary dla ITD
|  | 
| Zobacz więcej zdjęć » | 
Na początek powinniśmy pamiętać, że mandat karny nakłada się za samo powstanie naruszenia bez względu na jego przyczynę.
Oczywiście kierowca dopuszczając się wykroczenia ma wpływ bezpośredni na taką sytuację, ponieważ może w odpowiednim momencie wskazać zdarzenie, które było nie przewidziane, a miało wpływ na to wykroczenie. W tym wypadku zastosowanie będzie miał art.12 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 z 15 marca 2006 r.
„Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6–9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój”.
Pamiętajmy jednak, że opis powodów powstania wykroczenia, na wykresówce lub wydruku z tachografu cyfrowego, nie zwalnia nas z odpowiedzialności. Organ kontrolny może nałożyć w dalszym ciągu mandat karny, co nie oznacza, że może również odstąpić od wymierzenia kary. Jak więc mamy postępować?
Pierwszy element - kierowca
 Jak już  wspomnieliśmy na wstępie kierowca jako pierwszy jest poddawany kontroli i  bezpośrednio ma wpływ na dalszy jej przebieg i późniejsze skutki.  Przede wszystkim przesłuchanie kierowcy ma duże znaczenie, to co powie i  jak zezna do protokołu kontroli.
Kierowca bezwzględnie powinien zeznać, że:
  
- został przez szefa przeszkolony w zakresie obowiązujących norm prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw i odpoczynków, oraz zobowiązany do ich przestrzegania,
- naruszenia których się dopuścił popełnił nieświadomie i było to spowodowane nieuwagą,
- pracodawca nie zezwala na odstępstwa w zakresie przekraczania norm prowadzenia pojazdu i skracania wymaganych odpoczynków oraz sprawuje należyty nadzór nad ich przestrzeganiem
 Drugi element – rodzaj i ilość powstałych wykroczeń
Niewątpliwie  ważny element, który ma wpływ na ewentualne wszczęcie postępowania  wobec przedsiębiorcy. Pamiętajmy więc, że naruszenia nie mogą być rażące  i wielokrotne. Zbyt wiele przekroczeń czasu jazdy ciągłej lub wykroczeń  dotyczących skracania odpoczynków dziennych, nie uchroni nas przed  postępowaniem administracyjnym. Również wykroczenia rażące, np.  przekroczenie jazdy ciągłej o 3 godziny bez podania powodu lub skrócenie  odpoczynku dziennego do 5 godzin. 
Te elementy wpływają  bezpośrednio na bezpieczeństwo na drodze i powodują wniesienie  postępowania administracyjnego wobec przedsiębiorcy. Ważnym elementem w  tych wpadkach będą prawidłowe wyjaśnienia kierowcy na rewersie  wykresówki bądź na wydruku z tachografu cyfrowego. Pamiętajmy o podaniu  podstawy prawnej przed takim opisem – art.12 WE 561/2006. Przykładowe  opisy i zastosowanie art.12 znajdziecie Państwo w naszych autorskich  materiałach szkoleniowych w dziale "Do pobrania".
Podsumowanie
Zakładając to, że kierowca zezna  podczas kontroli tak, jak to zostało podane w pierwszym punkcie i  wykroczenia których się dopuścił nie są rażące, wielokrotne i nie  zagrażają bezpieczeństwu w ruchu drogowym wówczas organ kontrolny może  odstąpić od wszczęcia postępowania administracyjnego wobec  przedsiębiorcy na podstawie art. 92a ust.4  ustawy o transporcie  drogowym, ponieważ przedsiębiorca nie miał wpływu na powstałe  naruszenia. W tym wypadku mandat karny zostanie nałożony jedynie na  kierowcę, jeżeli oczywiście okoliczności na to wskazują. Niewątpliwie  takie rozwiązanie jest najbardziej korzystne dla przedsiębiorcy i nie  obciąża znacząco jego finansów.
Niemniej jednak pamiętajmy, że  gdy zastosujemy wszystkie powyższe elementy, a mimo to sprawa trafi do  sądu, to mamy większe szanse na pozytywne jej zakończenie. Łatwiej nam  będzie udowodnić, że nie mieliśmy wpływu na powstanie naruszeń ponieważ  zdarzeń tych nie mogliśmy przewidzieć. Należy zatem w trakcie   postępowania udowodnić, że wykroczenia powstały z winy kierowcy a nie  przedsiębiorcy. Doskonałym dowodem może okazać się sam protokół  kontroli, który powinien zawierać zeznania kierowcy podane w pierwszym  elemencie. Drugim dowodem mogą być prawidłowe opisy na wykresówkach i  wydrukach cyfrowych. 
Pamiętajmy w trakcie postępowania, że organ  rozstrzygający nie może zaniechać poczynienia prawidłowych i logicznych  ustaleń opartych na dowodach przeprowadzonych zgodnie z wymogami Kodeksu  postępowania administracyjnego, a przytoczone powyżej fakty muszą być  uznane jako dowód w sprawie.
 Autor: Grzegorz Jankowski 
 
                     
                 Jak projektować przestrzenie biurowe wspierające neuroróżnorodność?
						Jak projektować przestrzenie biurowe wspierające neuroróżnorodność?			 Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii
						Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii			
Komentarze (0)