Społeczeństwo » Społeczeństwo
AkzoNobel przekształca kolor w doświadczenia sensoryczne dla osób niewidomych
Wszystko to stało się możliwe dzięki współpracy z agencją VML Brasil oraz Fundacją Dorina Nowill dla Niewidomych. Projekt Touching Colors opiera się na badaniach z zakresu neuronauki, które pokazują, że kolory mogą oddziaływać na mózg osób niewidomych poprzez emocje, wspomnienia
i doznania zmysłowe.
Projekt wykorzystuje alfabet Braille’a i dźwięk, aby przetłumaczyć kody kolorów RGB, CMYK i HEX na tzw. Cromopoemy®, które z kolei przekształcają zestaw 70 kolorów w unikalne doświadczenie sensoryczne. Na przykład, kolor Citrus Orange opisany jest w następujący sposób:
To pragnienie ugryzienia świeżego owocu na placu zabaw. Pozwolenie, aby sok spłynął po podbródku, i spędzenie dnia, czując jego zapach na dłoniach. Ten kolor to Citrus Orange, żywy, ciepły odcień pomarańczowego.
Projekt Touching Colors został niedawno wyróżniony w kategorii Rzemiosła przemysłowego
w ramach tegorocznych Cannes Lions.
Dajemy osobom niewidomym i niedowidzącym dostęp do doświadczeń, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla świata wizualnego – mówi Alexandre Munck, Dyrektor Wykonawczy Fundacji Dorina Nowill dla Niewidomych. Przekształcając kolor w doznania, poezję i dźwięk, marka Coral pomaga poszerzać horyzonty i podkreśla znaczenie dostępności jako kluczowego elementu innowacji.
Ten projekt stanowi ważny krok na drodze do inkluzji, pozwalając większej liczbie osób na odczuwanie i wybieranie kolorów w innowacyjny sposób – wychodząc poza wzrok i odkrywając nowe formy połączenia sensorycznego - dodaje Daniel Geiger Campos, Globalny Dyrektor ds. Farb Dekoracyjnych w AkzoNobel i członek Komitetu Wykonawczego.
Spośród dziewięciu skal chromatycznych w portfolio AkzoNobel wybrano 70 kolorów. Z każdego koloru stworzono inicjały w alfabecie Braille’a, dodając wartość graficzną i wytyczając unikalną ścieżkę kreatywną dla wizualnego języka projektu.
Kolejnym krokiem było zestawienie Cromopoemów w wachlarz kolorów dostępny dla osób niewidomych i słabowidzących. Opiera się on na trzech kluczowych elementach: kolorze, alfabecie Braille’a oraz wrażliwości odbiorcy. Drukowany na czarnych kartach, każdy kolor w wachlarzu przekazywany jest poprzez emocje i doznania wywołane tekstem w Braille’u. Dostępne są również wersje audio Cromopoemów.
Naszym wyzwaniem było stworzenie doświadczenia wykraczającego poza wzrok, łączącego dostępność z pięknem poetyckiej ekspresji – wyjaśnia Gabriel Sotero, Dyrektor Kreatywny w VML Brasil.
Inicjatywa została uruchomiona z okazji 70-lecia marki Coral w Brazylii, stąd paleta 70 kolorów. Aby zapewnić dostępność Cromopoemów również dla osób niemających dostępu do wachlarza w Braille’u, przygotowano wersje audio opisów (w języku portugalskim), dostępne na dedykowanej playliście
w YouTube.
Nadesłał:
lena.pytkowska@pankowalski.com.pl
|
Komentarze (0)