Rozrywka » Święta

Dynie, dekoracje i... kajdanki. Co naprawdę zamawiają Polacy na Halloween?

Halloween nie jest już tylko świętem kostiumów i słodyczy. Według najnowszej analizy Wolt obejmującej ponad 30 rynków, tegoroczne zamówienia ujawniają, jak zmienia się sposób, w jaki świętujemy.

Halloween 2025 to czas dekoracji, przebrań dla zwierzaków, lampionów LED, zestawów carvingowych i... czerwonych, puchatych kajdanek - gadżetu, który po raz kolejny pojawił się w zamówieniach użytkowników na Łotwie, zrealizowanych w ekspresowym tempie, średnio w 15 minut.

Dynia, światło, klimat – tak dziś wygląda Halloween w Polsce

Choć Halloween w Polsce nie dorównuje popularności tego święta w Stanach Zjednoczonych, dane z 2025 roku pokazują wyraźnie: Polacy coraz lepiej przygotowują się na ten wieczór. W porównaniu z poprzednim rokiem zamówienia sezonowe wzrosły o niemal 30%, a wyszukiwania produktów halloweenowych zaczynają się nawet 6 tygodni wcześniej – liczba takich pozycji w koszykach między sierpniem a październikiem była ponad 17-krotnie wyższa. W tym samym czasie zamówienia na produkty z „dynią” w nazwie wzrosły o ponad 1700%, co pokazuje, że motyw dyni staje się w Polsce jednym z najważniejszych symboli sezonu.

Nowością jest wyraźna zmiana priorytetów zakupowych. O ile w 2024 roku dominowały słodycze i szybkie przekąski kupowane w ostatniej chwili, o tyle w 2025 roku więcej osób zaczyna od budowania nastroju: w danych z października widać wzrost udziału produktów takich jak lampiony LED, świeczki zapachowe czy girlandy dekoracyjne. To pokazuje, że dla wielu użytkowników Halloween przestaje być tylko imprezą last-minute, a coraz częściej staje się świadomie zaplanowanym wieczorem z atmosferą w roli głównej.

Tegoroczne dane pokazują, że Halloween w Polsce coraz rzadziej odbywa się pod hasłem „last minute”. Rośnie udział zamówień składanych z wyprzedzeniem, a rekordowe dni sprzedaży wypadają nie tylko 31 października, ale również w weekend poprzedzający święto. Halloween staje się coraz bardziej zaplanowaną domową celebracją – z detalami, które tworzą klimat, a nie tylko z szybką torbą cukierków.

Halloween bez granic – dynie w Japonii, kajdanki w Rydze i kot z Grecji w osiem minut

Analiza zamówień z ponad 30 rynków Wolta pokazuje, że Halloween stało się globalnym fenomenem – w każdej części świata wygląda ono jednak nieco inaczej. To właśnie te lokalne różnice opowiadają najciekawszą historię o tym, jak bardzo się to święto zmieniło.

W Japonii sezon dyniowy wszedł na zupełnie nowy poziom – liczba zamówień na produkty związane z dynią w nazwie wzrosła aż o 2000% między sierpniem a październikiem. W Finlandii rekordzista zapełnił koszyk 196 lizakami Moominów, a w Kazachstanie – 200 tabliczkami Alpen Gold i Rahat. Wszystko wskazuje na to, że Halloween to dziś nie tylko strachy, ale też powrót do dziecięcych przyjemności.

Nie zmienia się jedno: tempo. W Grecji kompletne przebranie kota dotarło do zamawiającego w zaledwie 8 minut, a w Estonii sześć niezależnych zamówień tymczasowych tatuaży zrealizowano w czasie krótszym niż kwadrans. Halloween nie czeka – często odbywa się “na ostatnią chwilę”.

Co ciekawe, w zestawieniach pojawia się też coraz więcej produktów, których nie znajdziemy w klasycznych halloweenowych poradnikach. W Łotwie – już drugi rok z rzędu – hitem są czerwone, puchate kajdanki. Na Malcie królują „spookie” foremki do ciasteczek, a w Gruzji – uszy elfa i skrzydła. Z kolei Szwecja, tradycyjnie, stawia na słodycze – w październiku aż 36% wszystkich zamówień detalicznych zawierało cukierki.

I choć dekoracje, przebrania oraz gadżety się różnią, wszędzie chodzi o to samo: stworzyć klimat, który pozwala dorosłym choć na jeden wieczór poczuć się jak dzieci. A najlepiej – w mniej niż piętnaście minut.

Już nie tylko last minute, liczy się przede wszystkim klimat

W porównaniu z 2024 rokiem, gdy Halloween było przede wszystkim pełne słodyczy i zakupów last-minute, tegoroczne dane pokazują wyraźny zwrot ku świadomemu budowaniu klimatu. W 2025 roku koszyki są bardziej zrównoważone – obok słodyczy pojawia się więcej dekoracji, świateł, świeczek i produktów DIY.

Halloween w Polsce i na świecie to dziś nastrojowy festiwal – święto światła, estetyki i drobnych rytuałów domowych. Coraz częściej zamawiamy nie tylko po to, by się przebrać, ale by stworzyć atmosferę.

– To właśnie po to powstały takie platformy jak Wolt – by wszystko, czego potrzebujemy, było dosłownie na wyciągnięcie ręki. Cieszy nas, że dane pokazują, jak dobrze ten model sprawdza się w praktyce – także w tak dynamicznym okresie jak Halloween. Kiedy w grę zorganizowanie świetnej imprezy last minute – liczy się nie tylko szybkość, ale też wygoda. Właśnie z tego chcemy być znani – mówi Kamil Czarnecki, Head of Restaurant Development, Wolt Polska].

Halloween 2025 w trzech słowach?

Domowe. Szybkie. Zaskakujące. A jeśli ktoś jeszcze nie ma dyni? Spokojnie – Wolt dowiezie. Z lampionem. I eyelinerem.

Link do infografik 

O Wolt

Wolt jest firmą technologiczną, która umożliwia użytkownikom łatwe zamówienie i szybką dostawę jedzenia z ulubionej restauracji oraz zakupów – do domu lub biura. Firma współpracuje z restauracjami oraz partnerami detalicznymi i kurierskimi w 27 krajach, w ponad 500 miastach. Firma z siedzibą w Helsinkach została założona w 2014 roku. Obecnie zatrudnia ponad 11 000 osób i jest kierowana przez współzałożyciela i CEO Miki Kuusi. 

W 2022 roku Wolt i amerykańska spółka Door Dash podjęły decyzję o fuzji. Wolt kontynuuje swoje operacje pod niezmienioną nazwą we wszystkich lokalizacjach, w których firma działała do tej pory.

Kontakt dla mediów

Anita Williams – Senior PR Consultant
anita.williams@cluepr.plSasha Vislaus – Communications Lead for Poland
sasha.vislaus@wolt.com



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

MariaCL

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »